اثرات استرس بر بدن چیست؟

0
393

الف)اثر بر ارگان ها

پاسخ ابتدایی بدن همه ی ما به استرس،‌یکسان است . پاسخ اولیه ای که بدن به استرس می دهد به نام “پاسخ نبرد و گریز” شناخته میشود. پاسخ نبرد و گریز،‌پاسخ اساسی و ابتدایی بدن ما در برخورد با تهدید ها است، که بدن بطور ذاتی برای آماده کردن خود برای مبارزه یا فرار از حملات، تهدیدها و آسیب ها، آن را بروز می دهد.

این پاسخ در واقع باعث آزاد شدن مواد شیمیایی به نام هورمون ها از مغز یا غدد بدن می شود، که بدن برای مقابله با شرایط جدید آماده می کند. از جمله مهم ترین این هورمون ها “اپی نفرین(آدرنالین)”و “کورتیزول” هستند. مجموعه ی این فرآیندها باعث تغییرات بسیار چشمگیری در بدن ما میشود:

افزایش ضربان قلب،‌ کاهش جریان خون در دستگاه گوارش و کلیه ها، کاهش ترشح بذاق و خشکی دهان، افزایش تعریق بدن و در نتیجه رنگ پریدگی، سردی و رطوبت پوست.

در استرس، دفاع طبیعی بدن به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد و ضعیف تر میشود. این مساله فرد را مستعد ابتلا به بیماری های عفونی می کند و ابتلا به این بیماری ها متقابلاً استرس وارد شده به بدن را افزایش میدهد.

ب) اثر بر متابولیسم مواد مغذی

اثرات استرس بر متابولیسم بدن از طریق اثرات آن بر افزایش ترشح هورمون های خاصی که به آنها اشاره شد،‌اعمال میشود. در شرایط استرس زا ترشح این هورمون ها افزایش می یابد و بیشرتین اثرات استرس نیز از طریق هورمون “کورتیزول” به بدن وارد می شود. اثرات این هورمون ها بر متابولیسم کربوهیدرات ها یا قند ها، چربی ها، پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی اعمال می شود.

در شرایط استرس هورمون ها برای اینکه انرژی بیشتری در اختیار بدن قرار دهند، باعث آزاد شدن قند از منابع ذخیره ای در کبد و تخلیه ی این ذخایر می شوند.در نتیجه این هورمون ها با کاهش سطح گلوکز خون و افت قند خون مقابله می کنند.

این هورمون ها همچنین برای تامین انرژی باعث تجزیه ی چربی های در سلول های چربی و آزاد شدن اسید های چرب به داخل خون می شوند؛ که در نتیجه در طولانی مدت اختلالات کبدی ایجاد می کنند که خود می تواند زمینه ساز سایر مشکلات پیشرفته کبدی شود.

افزایش هورمون ها طی استرس بر متابولیسم پروتئین ها هم موثر است و باعث افزایش تجزیه پروتئین های بدن به ویژه در عضلات و تحلیل آنها می شود.

علاوه بر سه گروه مغذی گفته شده،‌استرس بر متابولیسم ویتامین ها هم تاثیر می گذارد. هنگامیکه استرس به صورت مزمن در بیاید، باعث تخلیه ذخایر ویتامین های گروه B، ویتامین C، کلسیم، پتاسیم، روی و مس می شود.

ج) اثر بر الگوی غذا خوردن

یکی از موضوعات اصلی در مورد استرس،‌اثراتی است که می تواند بر عادات غذایی افراد بگذارد. این موضوع بیشتر در مورد افرادی رخ می دهد که همیشه در حال فعالیت هستند و زندگی پر مشغله ای دارند. این افراد معمولاً استرس زیادی را تحمل می کنند و اهمیت لازم را به رژیم غذایی خود نمی دهند. بعلاوه استرس سبب تمایل این افراد به غذاهای ناسالم تر می شود،‌که خود می تواند در دراز مدت استرس بیشتری به بدن وارد کند.

پاسخ دادن به این سوالات به شما نشان می دهد که آیا عادات غذایی شما تحت تاثیر استرس قرار دارد یا خیر:

  • آیا به دلایلی مانند نداشتن وقت، بی اشتهایی و … صبحانه منزل را ترک می کنید؟
  • آیا هنگامیکه بعد از یک روز پر کار از کلاس درس یا محل کار به خانه بر می گردید، احساس گرسنگی شدید می کنید؟
  • آیا گاهی اوقات تمایل شدید به غذا پیدا می کنید؟ به انتخاب های خود در این موقعیت ها توجه کنید، آیا در این اوقات غذاهای چرب، شور و یا خیلی شیرین انتخاب می کنید؟
  • آیا صبح به سختی بیدار می شوید و برای بیدار ماندن در صبح و رفع خستگی و کمبود انرژی در طی روز وابسته به چای و قهوه هستید؟
  • آیا اخیراً به دلیل استرس زیاد دچار کاهش یا افزایش وزن شده اید؟

اگر پاسخ شما به برخی از این سوالات مثبت است، نشان می دهد که عادات غذایی شما تحت تاثیر استرس است و نیازمند راه هایی برای مدیریت استرس و کنترل عادات غذایی هستید.

پاسخ به موضوع

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید