گروه نان و غلات و مواد نشاسته ای

0
2980

این گروه شامل انواع نان، غلات و دانه های کامل (گندم، جو، ارزن…)، ماکارونی (انواع رشته ها و لازانیا)، انواع خمیرها و سبزیجات نشاسته ای است. این غذاها رکن اصلی هر رژیم غذایی سالم هستند. میزان بسیار زیادی کالری توسط این گروه از کربوهیدات‌ها تامین می شود، که منبع مناسبی از انرژی ‌هستند و مانع از افت قند خون در طول روز می شوند.
خوردن این مواد برای هر فرد ضروری است و برای داشتن انرژی کافی برای انجام فعالیت های روزانه لازم است. بسیاری از غذاهای این خانواده تأمین کننده فیبر، ویتامین‌هایی مثل ریبوفلاوین و نیاسین و مواد معدنی مثل آهن و منیزیم بدن انسان‌ می باشند. فیبر موجود در این مواد غذایی باعث عملکرد بهتر دستگاه گوارش می شود.
هر واحد از این خانواده شامل ۱۵ گرم کربوهیدارت، ۳ گرم پروتئین، ۱ گرم چربی و ۸۰ کالری است. میزان توصیه شده برای مصرف گروه نان و غلات ۶ تا ۱۱واحد در روز است.

توصیه ها :
🔸سعی کنید از نان های سبوس دار(نان سنگک، نان جو…) استفاده کنید و کمتر از نان های سفید (بربری، تافتون، لواش …) استفاده کنید.
🔹سعی کنید مواد نشاسته ای پرچربی و پرشیرینی مثل چیپس، بیسکوییت کرمدار، پیراشکی و شیرینی را کمتر استفاده کنید. این مواد در هر واحد خود ۱۲۵ تا ۱۵۰ کالری دارند.
🔸حتماً غذاهای نشاسته دار را با حداقل چربی‌های افزودنی مانند: کره، مارگارین، روغن شیرینی پزی و روغن حیوانی مصرف کنید. میتوانید به جای این مواد از میزان بسیار محدود روغن های گیاهی بهره ببرید.
🔹تا حد امکان از شیرینی، شکلات، ژله و آبنبات و سایر موادی که قند ساده دارند پرهیز کنید.

پاسخ به موضوع

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید